Sider
▼
onsdag 6. juni 2012
De mjuke monstrene i Bryssel
Det indre arbeidet i EU er et like mye mysterium for de som bor innenfor Eu`s sine rammer som de de av oss som bor på andre steder.Brussels byråkratiet som lager mange av EUs reformer føles som om de har en fjernkontroll på sine innbyggere, men hvor kommer påvirkningen av disse beslutninger som kan utvide verden og hele det globale markedet, hvor kommer de ifra.I denne rettstidlig og innsiktsfulle essay, blander Hans Magnus Enzensberger reportasje, argumenter, og analyser for å gi meninger til EUs nåværende politiske og økonomiske roller og undersøke EUs opprinnelse og iboende motsetninger.
Hos Enzensberger er synnet at Europa er involvert i et prosjekt uten sidestykke, det første ikke-voldelig form for post-demokratisk styresett, som forsøker å avskaffe mangfoldet i Europa og innføre et regime som ikke er ansvarlig overfor sine innbyggere.Dens ofte bisarre og vilkårlige regler kan beløpes til en myk, men ubarmhjertig vergemål, dikterer hvordan en halv milliard mennesker bør (skal) leve sine liv, uavhengig av deres egne meninger eller politiske meninger og tradisjoner. Enzensberger tilbyr her en strategi for å nærme seg dette moderne monsteret, som samtidig er mild og kjempende, venn og fiende (mest det).
"Det er anslått at over 80 prosent av alle lover ikke lenger blir vedtatt av de nasjonale parlamenter, men av myndighetene (De mjuke monstrene) i Brussel. Ingen vet sikkert. Strengt tatt er det ikke, som i en klassisk regel, spørsmålet om lover, men direktiver, retningslinjer og forskrifter. Dette tilsvarer helt den autoritære stilen myndighetene i Brussel foretrekker.
Ros til Enzensberger?
Hans Magnus Enzensberger født 11. november 1929 i Kaufbeuren er en tysk dikter, forfatter, oversetter og redaktør, også kjent under psevdonymet Andreas Thalmayr. Forøvrig skriver han under navnene Linda Quilt, Elisabeth Ambras samt Serenus M. Brezengang. Han bor for tiden i München.Faren var ingeniør. På slutten av andre verdenskrig var han med i Volkssturm.Han studerte litteraturvitenskap og filosofi i Erlangen, Freiburg, Hamburg og ved Sorbonne i Paris. I 1955 tok han doktorgraden med et arbeid om poesien til Clemens Brentano. Etter det arbeidet han til 1957 som radioredaktør i Stuttgart. Han deltok på flere møter i Gruppe 47.I 1987 brukte han begrepene «Ossie» om beboer i det daværende Øst-Tyskland og «Wessie» om beboer i det daværende Vest-Tyskland.Enzensberger bodde i Norge fra 1956 til 1964, og nesten hver sommer i 30 år har han tilbrakt på en gård i Valdres. Norsk utakt, eller «Norwegische Anachronismen» som den het på tysk, ble en bestselger i norsk utgivelse. Det er blitt hevdet at den er noe av det mest innsiktsfulle som er skrevet om Norge i etterkrigstiden, og blir fortsatt sitert. Boken ble til etter en reise gjennom Norge våren 1984, og hvor han blant annet diskuterer selve ideen om «utakt», om at en nasjon kan være ute av takt med seg selv eller andre. «Kanskje er det først etter en tur til Berlin at man finner på å spørre hvorfor Oslos mest prangende rytterstatue, midt foran Slottet, fremstiller en svensk konge.»
"Hvordan skal man takle Tyskland? La oss spørre Hans Magnus Enzensberger. . . . Man kan bare undre på under hans faste årvåkenhet, hans tone av kaldt enragement, dimensjonene på sin lengsel etter erfaring, mest av alt Men kan man bare undre på hans sans for viktige saker. For i 50 år, har gang på gang Enzensberger stilt de riktige spørsmålene til det tyske samfunnet. . . . Ingen bør noensinne tro Enzensberger er på vår side. Når noen gjør et klart skille mellom godt og ondt, der vil Enzensberger hoppe opp av sin stol og rope: Det er ikke så enkelt ".
Europa - Bürokratie-Monster Brüssel - H. M. Enzensberger
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar